ВОЗНИКНОВЕНИЕ ПЕЧАТНОЙ ГРАФИКИ В УЗБЕКИСТАНЕ
- Категория: 17.00.00 Искусствоведение
- 03 дек
- Просмотров: 30
Каланов А.Д.
Каланов Аслиддин Джураевич - профессор
кафедра миниатюры и книжной графики
Национальный институт художеств и дизайна имени Камолиддина Бехзода,
г. Ташкент, Республика Узбекистан
Аннотация: в данной статье рассматривается возникновение и развитие печатных техник – литографии, офорта, линогравюры и ксилографии в Узбекистане. В 70-х годах XIX века в ряд городов Узбекистана были завезены литографические станки, и началось книгопечатание. После этого художники также стали создавать произведения в технике печатной графики и литографии. Со временем стали развиваться и другие техники печатной графики.
Ключевые слова: книга, печать, графика, литография, офорт, линогравюра, ксилография, мастер, эстамп
THE EMERGENCE OF PRINTING GRAPHICS IN UZBEKISTAN
Каланов А.Д.
Kalanov Asliddin Dzhuraevich - professor,
DEPARTMENT OF MINIATURES AND BOOK GRAPHICS,
KAMOLIDDIN BEHZOD NATIONAL INSTITUTE OF ARTS AND DESIGN,
TASHKENT, REPUBLIC OF UZBEKISTAN
Abstract:This article examines the emergence and development of printing techniques – lithography, etching, linocut, and woodcut – in Uzbekistan. In the 1870s, lithographic presses were brought to several cities in Uzbekistan, and book printing began. Following this, artists also began creating works using printmaking and lithography. Over time, other printmaking techniques also developed.
Keywords: book, printing, graphics, lithography, etching, linocut, woodcut, artist, printmaking.
Список литературы / References
- А. Каланов. Художественное решение в графической композиции// Lesson Press, Ташкент.2021.C.21-126 с.
- [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://testhistory.ru/history.php?id=his_1_99 [1]
Ссылка для цитирования данной статьи
| Тип лицензии на данную статью – CC BY 4.0. Это значит, что Вы можете свободно цитировать данную статью на любом носителе и в любом формате при указании авторства. | ||
|
Каланов А.Д. ВОЗНИКНОВЕНИЕ ПЕЧАТНОЙ ГРАФИКИ В УЗБЕКИСТАНЕ // Проблемы современной науки и образования №12 (211) 2025. - С. {см. журнал}. |
||
THE APPLICATION OF THAI THI LIEN’S PIANO LEARNING METHOD AT THE PIANISSIMO MUSIC CENTER, HANOI, VIETNAM
- Категория: 17.00.00 Искусствоведение
- 03 дек
- Просмотров: 30
Dang T.L.
Dang Thanh Lien - Founder,
PIANISSIMO MUSIC CENTER,
HANOI, SOCIALIST REPUBLIC OF VIETNAM
Abstract: In the context of globalized arts education, piano pedagogy for preadolescent learners represents a crucial field that shapes aesthetic development, intellectual growth, and emotional intelligence. This study examines the application of The Piano Learning Method by People’s Artist Thai Thi Lien at the Pianissimo Music Center in Hanoi, a private educational institution. The research explores the pedagogical philosophy underlying Lien’s method, the current teaching practices at the Center, and proposes instructional strategies designed to balance technical training and artistic expression for students aged 11–12. Data were collected through classroom observations, teacher–student interviews, and pedagogical analysis. The findings indicate that Lien’s approach—integrating national identity, pentatonic modes, and progressive skill development—offers a culturally responsive and musically comprehensive framework for Vietnamese learners. However, inconsistencies in teacher training and assessment limit its full effectiveness. The paper proposes a set of pedagogical solutions emphasizing systematic lesson design, expressive interpretation, and experiential learning. A 15-week controlled teaching experiment confirmed that these strategies improve both technical proficiency and musical expressivity. This study reaffirms Thai Thi Lien’s enduring contribution to Vietnamese piano pedagogy and highlights the relevance of her humanistic philosophy—“Music to educate the human being”—in contemporary music education.
Keywords: Thai Thi Lien, piano pedagogy, Vietnamese music education, expressive performance, teaching methods, adolescent learners.
ПРИМЕНЕНИЕ МЕТОДА ОБУЧЕНИЯ ИГРЕ НА ФОРТЕПИАНО ТАЙ ТХИ ЛЬЕН В МУЗЫКАЛЬНОМ ЦЕНТРЕ «ПИАНИССИМО», ХАНОЙ, ВЬЕТНАМ
Данг Т.Л.
Данг Тхань Лиен — основатель
Музыкальный центр «Пианиссимо»,
г. Ханой, Социалистическая Республика Вьетнам
Аннотация: в контексте глобализированного художественного образования преподавание игры на фортепиано для детей дошкольного возраста представляет собой важнейшую область, формирующую эстетическое развитие, интеллектуальный рост и эмоциональный интеллект. В данном исследовании рассматривается применение метода обучения игре на фортепиано народной артистки Тхай Тхи Лиен в музыкальном центре «Пианиссимо» в Ханое, частном учебном заведении. В исследовании рассматривается педагогическая философия, лежащая в основе метода Лиен, современная практика преподавания в Центре и предлагаются образовательные стратегии, направленные на обеспечение баланса между технической подготовкой и художественным самовыражением учащихся 11–12 лет. Данные были собраны посредством наблюдений за занятиями в классе, интервью с учениками и педагогического анализа. Результаты показывают, что подход Лиен, объединяющий национальную идентичность, пентатонические лады и прогрессивное развитие навыков, предлагает культурно-чувствительную и музыкально всеобъемлющую структуру обучения для вьетнамских учащихся. Однако непоследовательность в подготовке учителей и оценке их работы ограничивает его полную эффективность. В статье предлагается набор педагогических решений, делающих акцент на систематическом построении уроков, выразительной интерпретации и экспериментальном обучении. 15-недельный контролируемый педагогический эксперимент подтвердил, что эти стратегии улучшают как техническое мастерство, так и музыкальную выразительность. Данное исследование подтверждает непреходящий вклад Тхай Тхи Лиен в вьетнамскую фортепианную педагогику и подчёркивает актуальность её гуманистической философии — «Музыка для воспитания человека» — в современном музыкальном образовании.
Ключевые слова: Тхай Тхи Лиен, фортепианная педагогика, вьетнамское музыкальное образование, выразительное исполнение, методы обучения, учащиеся-подростки.
References / Список литературы
- Australian Music Examinations Board (AMEB). (2018). Piano Series 18: Handbook and syllabus. Melbourne: AMEB.
- Faber N., & Faber R. (2006). Piano Adventures: Lesson Book. Van Nuys, CA: FJH Music Company.
- Lien T.T. (1972). Phuong phap hoc dan piano [The Piano Learning Method]. Hanoi: Vietnam National Academy of Music Press.
- Thompson J. (1936). Modern Course for the Piano. Cincinnati, OH: Willis Music Company.
- Alfred Publishing. (2010). Alfred’s Basic Piano Library. Van Nuys, CA: Alfred Music.
- Tran T.H. (2010). Modernizing piano education in Vietnam: Pedagogical perspectives. Hanoi: Vietnam National Academy of Music Press.
- Dang T.S. (2019). Artistry and interpretation in piano performance: Reflections from the Asian tradition. Tokyo: Hamamatsu International Academy Publications.
Ссылка для цитирования данной статьи
| Тип лицензии на данную статью – CC BY 4.0. Это значит, что Вы можете свободно цитировать данную статью на любом носителе и в любом формате при указании авторства. | ||
|
Dang T.L. THE APPLICATION OF THAI THI LIEN’S PIANO LEARNING METHOD AT THE PIANISSIMO MUSIC CENTER, HANOI, VIETNAM // Проблемы современной науки и образования №12 (211) 2025. - С. {см. журнал}. |
||
PROSPECTS FOR THE IMPLEMENTATION OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN VISUAL ARTS
- Категория: 17.00.00 Искусствоведение
- 06 мая
- Просмотров: 726
Rashidov J.H., Abdullayev N.Kh.
Rashidov Jamshid Khusan ugli – Associate Professor,
Abdullayev Nusratulla Khamidovich – Associate Professor,
DEPARTMENT OF MINIATURE AND BOOK GRAPHICS,
KAMOLIDDIN BEHZOD NATIONAL INSTITUTE OF ARTS AND DESIGN,
TASHKENT, REPUBLIC OF UZBEKISTAN
Abstract: this article is devoted to the study of the impact of artificial intelligence technologies on contemporary visual art. The key developments in the field of generative neural networks, such as GAN, DALL·E, and Midjourney, are discussed, along with the philosophical and aesthetic aspects of human-machine interaction in the process of artistic creation. Special attention is given to issues of authorship, the legal status of AI-generated works, and the potential for creating personalized art based on biometric and behavioral data.
Keywords: artificial intelligence, visual art, algorithmic creativity.
ПЕРСПЕКТИВЫ ВНЕДРЕНИЕ ИСКУССТВЕННОГО ИНТЕЛЛЕКТА В ИЗОБРАЗИТЕЛЬНОМ ИСКУССТВЕ
Рашидов Ж.Х., Абдуллев Н.Х.
Рашидов Жамшид Хусан угли – доцент,
Абдуллаев Нусратулла Хамидович – доцент,
кафедра миниатюры и книжной графики, Национальный институт художеств и дизайна имени Камолиддина Бехзода,
г. Ташкент, Республика Узбекистан
Аннотация: настоящая статья посвящена исследованию влияния технологий искусственного интеллекта на современное изобразительное искусство. Рассматриваются ключевые разработки в области генеративных нейросетей, таких как GAN, DALL·E и Midjourney, а также философские и эстетические аспекты взаимодействия человека и машины в процессе художественного творчества. Отдельное внимание уделено вопросам авторства, правового статуса произведений ИИ и возможностям создания персонализированного искусства на основе биометрических и поведенческих данных.
Ключевые слова: искусственный интеллект, изобразительное искусство, алгоритмическое творчество.
References / Список литературы
- Elgammal A. et al. Can: Creative adversarial networks, generating "art" by learning about styles and deviating from style norms //arXiv preprint arXiv:1706.07068. – 2017.
- Zhu J.Y. et al. Unpaired image-to-image translation using cycle-consistent adversarial networks //Proceedings of the IEEE international conference on computer vision. – 2017. – С. 2223-2232.
- Hertzmann A. Can computers create art? //Arts. – MDPI, 2018. – Т. 7. – №. – С. 18.
- Mazzone M., Elgammal A. Art, Creativity, and the Potential of Artificial Intelligence // Arts. – 2019. – Vol. 8. – №1. – P. 26.
- Hong J., Yoon S., Park J. Artificial Intelligence and Intuition in Artistic Creation // Journal of Aesthetics and Culture. – 2021. – Vol. 13. – №1. – P. 51–62.
Ссылка для цитирования данной статьи
| Тип лицензии на данную статью – CC BY 4.0. Это значит, что Вы можете свободно цитировать данную статью на любом носителе и в любом формате при указании авторства. | ||
|
Rashidov J.H., Abdullayev N.Kh. PROSPECTS FOR THE IMPLEMENTATION OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN VISUAL ARTS // Проблемы современной науки и образования №5 (204) 2025. - С. {см. журнал}. |
||
SOME MEASURES TO IMPROVE PIANO TEACHING FOR STUDENTS AT NOBEL HIGH SCHOOL, THANH HOA CITY, THANH HOA PROVINCE, VIETNAM
- Категория: 17.00.00 Искусствоведение
- 09 фев
- Просмотров: 796
Tran V.T., La Q.A.
Tran Vuong Thanh – PhD, Lecturer,
FACULTY BASIC ART KNOWLEDGE
MILITARY UNIVERSITY OF CULTURE AND ARTS
La Quang Anh - Teacher
FACULTY PIANO – VOCAL
NATIONAL UNIVERSITY OF ART EDUCATION,
HANOI, SOCIALIST REPUBLIC OF VIETNAM
Abstract: from the current situation of piano teaching at the piano club of Thanh Hoa City High School, Thanh Hoa Province, we propose new teaching methods and measures to improve the quality of general piano teaching at the school piano club. The measures are comprehensively improved, from content, teaching program, to the way of approaching piano in practice hours. These solutions aim to help students approach piano in a gentle and fun way but still achieve the correct basic piano techniques. At the same time, it helps gifted students who want to study for a future career to have a solid technical foundation, helping them learn more difficult piano pieces well to develop their own talents.
Keywords: piano, high school students, art, music, improving teaching, Vietnam, Thanh Hoa.
НЕКОТОРЫЕ МЕРЫ ПО УЛУЧШЕНИЮ ОБУЧЕНИЯ ПИАНИНО ДЛЯ СТУДЕНТОВ В СРЕДНЕЙ ШКОЛЕ НОБЕЛЯ, ГОРОД ТХАНЬХОА, ПРОВИНЦИЯ ТХАНЬХОА, ВЬЕТНАМ
Тран В.Т., Ла К.А.
Тран Вуонг Тхань – доктор философии, преподаватель,
факультет базовых знаний по искусству
Военный университет культуры и искусств
Ла Куанг Ань – преподаватель,
факультет фортепиано – вокал
Национальный университет художественного образования,
г. Ханой, Социалистическая Республика Вьетнам
Аннотация: исходя из текущей ситуации с обучением игре на фортепиано в фортепианном клубе средней школы города Тханьхоа, провинция Тханьхоа, мы предлагаем новые методы обучения и меры по улучшению качества общего обучения игре на фортепиано в школьном фортепианном клубе. Меры всесторонне улучшены, от содержания, учебной программы до подхода к фортепиано в часы практики. Эти решения направлены на то, чтобы помочь ученикам приблизиться к игре на фортепиано мягко и весело, но при этом достичь правильных базовых приемов игры на фортепиано. В то же время это помогает одаренным ученикам, которые хотят учиться для будущей карьеры, получить прочную техническую базу, помогая им хорошо выучить более сложные пьесы для фортепиано, чтобы развить свои собственные таланты.
Ключевые слова: фортепиано, старшеклассники, искусство, музыка, улучшение преподавания, Вьетнам, Тханьхоа.
References / Список литературы
- Nguyen Minh Anh (2008), The development of Vietnamese piano art, Doctoral thesis in Art Studies, Vietnam National Academy of Music.
- Ta Quang Dong (2013), Some basic technical forms of piano playing art, Music Publishing House, Hanoi.
- Dinh Cong Hai compiled (2019), Piano sketch book of the piano department of the Central University of Art Education, Hanoi.
- Tran Thu Ha (1987), Piano art in Vietnam, Doctoral thesis in Art Studies at the Tchaikovsky Conservatory, Moscow.
- Tran Thu Ha (editor-in-chief) (2001), Nguyen Phuc Linh, Ngo Van Thanh, Do Xuan Tung, Criteria for determining musical talent to select students for music training institutions nationwide, Ministry-level research project, Hanoi Conservatory of Music, Hanoi.
Ссылка для цитирования данной статьи
| Тип лицензии на данную статью – CC BY 4.0. Это значит, что Вы можете свободно цитировать данную статью на любом носителе и в любом формате при указании авторства. | ||
|
Tran V.T., La Q.A. SOME MEASURES TO IMPROVE PIANO TEACHING FOR STUDENTS AT NOBEL HIGH SCHOOL, THANH HOA CITY, THANH HOA PROVINCE, VIETNAM // Проблемы современной науки и образования №2 (201) 2025. - С. {см. журнал}. |
||

17.00.00 Искусствоведение