19.00.00 Психологические науки
Одаренность дошкольника: проявления и проблемы в развитии / Giftedness of preschooler: the manifestations and issues from development perspective
- Категория: 19.00.00 Психологические науки
- Создано: 12.09.2016, 16:32
- Просмотров: 951
Щебланова Елена Игоревна / Shcheblanova Elena – доктор психологических наук, заведующая лабораторией психологии одаренности, Психологический институт Российской академии образования, г. Москва
Аннотация: в статье представлен анализ современной зарубежной литературы по проблеме одаренных детей дошкольного возраста. Особое внимание уделено проявлениям одаренности и трудностям, с которыми сталкиваются маленькие одаренные дети.
Abstract: the paper presents an analysis of contemporary foreign literature on gifted children of preschool age. Particular attention is given to displays of giftedness and the problems faced by small gifted children.
Ключевые слова: дошкольники, интеллект, одаренность, развитие, эмоциональные и социальные проблемы.
Keywords: preschoolers, intelligence, giftedness, development, emotional and social problems.
Литература
- Белова Е. С. Одаренность малыша: раскрыть, понять, поддержать. М.: МПСИ Флинта, 2004. 141 с.
- Щебланова Е. И. Неуспешные одаренные школьники. М.: БИНОМ,
- Browder C. S. Metacognitive strategy research: results from a study with young (pre-school) children // K. A. Heller, A. Ziegler (Eds.). Munich studies of giftedness. Berlin: Lit Verlag, 2010. P. 67-84.
- Clark B. Growing up gifted: developing the potential of children at school and home. Boston: Pearson, 2012. 320 p.
- Cukierkorn J. R., Karnes F. A., Manning S. J., Houston H., Besnoy K. Recognizing Giftedness: Defining High Ability in Young Children // Dimensions of early childhood, 2008. 36 (2). P. 3-13.
- Damiani V. B. Young gifted children in research and practice // Gifted Child Today Magazine, 1997. 20 (3). P. 18-23.
- Gross M. U. M. Exceptionally gifted children. New York: Routledge Falmer, 2004. 320 p.
- Harrison C. Giftedness in early childhood: The search for complexity and connection // Roeper Review. 2004. 26(2). P. 78-84.
- Jackson N. Young gifted children // N. Colangelo, G. A. Davis (Eds.). Handbook of gifted education. Boston: Allyn and Bacon, 2003. P. 470-482.
- Kanevsky L. The learning game // P. S. Klein, A. J. Tannenbaum (Eds.). To be young and gifted. Norwood: Ablex, 1992. P. 204-241.
- Kitano M. K. Intellectual abilities and psychological intensities in young children: Implications for the gifted // Roeper Review, 1990. 13 (1). P. 5-11.
- Mooij T., Smeets E. Towards systemic support of pupils with emotional and behavioural disorders // International Journal of Inclusive Education, 2009. 13 (6). P. 597-616.
- Morelock M. J., Brown P. M., Morrissey A. M. Pretend play and maternal scaffolding: Comparisons of toddlers with advanced development, typical development, and hearing impairment // Roeper Review, 2003. 26(1). P. 41-51.
- Moss E. Early interactions and metacognitive development of preschoolers // P. S. Klein, A. J. Tannenbaum (Eds.). To be young and gifted. Norwood: Ablex, 1992. P. 278-318.
- Olszewski-Kubilius P., Limburg-Weber L., Pfeiffer S. Early gifts: Recognizing and nurturing children’s talent. Waco: Prufrock Press, 2003. 205 p.
- Perleth Ch., Schatz T., Mönks F. J.Early identification of high ability. // K. A. Heller, F. J. Mönks, Oxford: Pergamon, 2000. P. 297-316.
- Piechowski M. M. Emotional development and emotional giftedness // N. Colangelo, G. A. Davis (Eds.). Handbook of gifted education. Boston: Allyn and Bacon,
- Rotigel J. V. Understanding the young gifted child: Guidelines for parents, families, and educators // Early Childhood Education Journal, 2003. 30 (4). P. 209-214.
- Shurkin J. N. Terman kids: A ground-breaking study of how the gifted grow up. Boston: Little, Brown, and Company, 1992. 288 p.
- Tannenbaum A. Early signs of giftedness: Research and commentary // Journal for the Education of the Gifted, 1992. 15
- Wright L. Social and nonsocial behaviors of precocious preschoolers during free play // Roeper Review, 1990. 12 (4). P. 268-274.
Поделитесь данной статьей, повысьте свой научный статус в социальных сетях
Tweet |