13.00.00 Педагогические науки
THEORETICAL BASES OF INTERCULTURAL COMMUNICATION IS ONE OF THE PROBLEMS IN TEACHING FOREIGN LANGUAGES AT NON-PHILOLOGICAL UNIVERSITIES OF UZBEKISTAN
- Категория: 13.00.00 Педагогические науки
- Создано: 26.11.2021, 10:03
- Просмотров: 571
Kushakov Yu.Kh.
Kushakov Yusup Khaytbayevich – Senior Lecturer,
FOREIGN LANGUAGES DEPARTMENT,
TASHKENT STATE TRANSPORT UNIVERSITY, TASHKENT, REPUBLIC OF UZBEKISTAN
Abstract: in this article, the main problems of the theoretical bases of development of intercultural communication as an important factor in teaching foreign languages are revealed. According to the author, teaching of foreign languages at non-philological universities is a complex process of forming a new speech system in the cerebral cortex, which begins to coexist and constantly interact with the already developed system of the native language. The main task of teaching foreign languages in modern Uzbekistan is to teach the functional part of a foreign language as a factor of intercultural communication since it is very important to take into account the theoretical bases and connections of intercultural communication and teaching foreign language theory. It may allow to foreign language teachers in organizing their lessons in a high level. The author highlights the key tendencies and problems in this sphere.
Keywords: approach, culture, culture, cultural identity, communication, difficulty, interact, intercultural, various approaches, authentic, task, teaching, tendency, demand, function, functional, reading, listening, speaking, writing
ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ МЕЖКУЛЬТУРНОЙ КОММУНИКАЦИИ КАК ОДНА ИЗ ПРОБЛЕМ ПРЕПОДАВАНИЯ ИНОСТРАННЫХ ЯЗЫКОВ В НЕФИЛОЛОГИЧЕСКИХ ВУЗАХ УЗБЕКИСТАНА
Кушаков Ю.Х.
Кушаков Юсуп Хайтбаевич – старший преподаватель,
кафедра иностранных языков,
Ташкентский государственный транспортный университет, г. Ташкент, Республика Узбекистан
Аннотация: в данной статье раскрываются основные проблемы теоретических основ развития межкультурной коммуникации как важного фактора в обучении иностранным языкам. По мнению автора, преподавание иностранных языков в нефилологических вузах – это сложный процесс формирования новой речевой системы в коре головного мозга, которая начинает сосуществовать и постоянно взаимодействовать с уже развитой системой родного языка. Основной задачей преподавания иностранных языков в современном Узбекистане является преподавание функциональной части иностранного языка как фактора межкультурной коммуникации, поскольку очень важно учитывать теоретические основы и связи межкультурной коммуникации и преподавания теории иностранного языка. Это может позволить учителям иностранных языков организовать свои уроки на высоком уровне. Автор выделяет ключевые тенденции и проблемы в этой сфере.
Ключевые слова: подход, культура, культура, культурная идентичность, общение, сложность, взаимодействие, межкультурное, общение, различные подходы, аутентичный, задача, обучение, тенденция, требование, функция, функциональный, чтение, аудирование, говорение, письмо
References / Список литературы
- Gudkov D.B. Theory and practice of intercultural communication. Moscow: ITDGK "Gnosis", 203 p.
- Saytimova T.N. The role of intercultural communication in the process of teaching foreign languages at the modern stage.Moscow, 1994. 22 p.
- Vedenina L.G. The theory of intercultural communication and the meaning of the word. Moscow, Slovo, 2000. 46 p.
- Vereshchagin E.M., Kostomarov G. Linguistic and Cultural Theory of the Word - Moscow. “Russkiy yazik”, 2000. 543 p.
- Vereshchagin E.M., Kostomarov G. Country Studies and Teaching Russian as a Foreign Language, Moscow. Nauka, 2001. 251 p.
- Grushevitskaya T.G., Popkov V.D., Sadokhin A.P. Fundamentals of intercultural communication. – Moscow, UNITY-DANA, 2002. 48 p.
- Vereshchagina I.N. and Prytkina T.A. English Language Textbook for grade 2 schools with in-depth study of the English language, lyceums, gymnasiums, colleges. Moscow. Education, 2000. 165 p.
- Vyborova G.E. and Melchina O.P. “70 oral topics in English (I and II levels). Textbook for the basic course "Easy English" Moscow. AST-Press, 1998. 54 p.
- Celce-Murcia M. & Olshtain E. Discourse and context in language teaching, A guide for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press, 200. 20 p.
- Searle J.R. Speech Acts: “An Essay in the Philosophy of Language”. Cambridge. Cambridge University Press., 44 p.
Ссылка для цитирования данной статьи
Тип лицензии на данную статью – CC BY 4.0. Это значит, что Вы можете свободно цитировать данную статью на любом носителе и в любом формате при указании авторства. | ||
Kushakov Yu.Kh. THEORETICAL BASES OF INTERCULTURAL COMMUNICATION IS ONE OF THE PROBLEMS IN TEACHING FOREIGN LANGUAGES AT NON-PHILOLOGICAL UNIVERSITIES OF UZBEKISTAN//Проблемы современной науки и образования № 11 (168), 2021. - С. {см. журнал}. |
Поделитесь данной статьей, повысьте свой научный статус в социальных сетях
Tweet |