13.00.00 Педагогические науки
TYPES OF MODERN LECTURES IN HIGHER EDUCATION, TECHNOLOGY OF THEIR DESIGN AND ORGANIZATION
- Категория: 13.00.00 Педагогические науки
- Создано: 14.12.2020, 13:43
- Просмотров: 750
Rakhimov O.D., Аshurova L.
Email: Адрес электронной почты защищен от спам-ботов. Для просмотра адреса в вашем браузере должен быть включен Javascript.
Rakhimov Octyabr Dustkobilovich -Candidate of Technical Sciences, Professor;
Аshurova Laylo - Intern-Teacher,
DEPARTMENT OF ECOLOGY AND LABOUR PROTECTION,
KARSHI ENGINEERING-ECONOMICS INSTITUTE,
KARSHI, REPUBLIC OF UZBEKISTAN
Abstract: this article focuses on the types of modern lectures in higher education, the rules for choosing the type of lectures depending on the qualifications of the students and their planning, the difference in the design methods of modern lectures from the traditional. The most convenient and optimal option for the design and organization of modern lectures is presented, the requirement and methodology for analyzing the situation of the audience state before lectures are formulated, the choice of the main idea of the lecture, the choice of the topic, the rationale for the purpose and content of the lecture, the choice of the type and form of the lecture, interactive methods used in this lecture, methodology for designing audience feedback and lecture completion, as well as methods for assessing the quality of a lecture.
Keywords: higher education, modern lecture, traditional, problem situations, reproductive, listener, design, feedback, asset.
ВИДЫ СОВРЕМЕННЫХ ЛЕКЦИЙ В ВЫСШЕМ ОБРАЗОВАНИИ, ТЕХНОЛОГИЯ ПРОЕКТИРОВАНИЯ И ОРГАНИЗАЦИИ ИХ
Рахимов О.Д., Ашурова Л.
Рахимов Октябрь Дусткабилович -кандидат технических наук, профессор;
Ашурова Лайло - стажер-преподаватель,
кафедра экологии и охраны труда,
Каршинский инженерно-экономический институт,
г. Карши, Республика Узбекистан
Аннотация: в статье приведены виды современных лекций в высшем образовании, правила выбора вида лекций в зависимости от квалификации слушателей и их планирование, отличие методов проектирования современных лекций от традиционного. Приведен самый удобный и оптимальный вариант проектирования и организации современных лекций, сформулированы требование и методика анализа ситуации состояния аудитории перед лекций, выбрана основная идея лекции, выбор темы, обоснование цели и содержание, лекции, выбор вида и формы лекции, интерактивные методы, применяемые в данной лекции, методика проектирования обратной связи с аудиторией и завершения лекции, а также даны методы оценки качества лекции.
Ключевые слова: высшее образование, современная лекция, традиционная, проблемная ситуация, репродуктив, слушатель, проектирование, обратная связь, актив.
References / Список литературы
- Rakhimov O.D., Ehsev S.S. The importance of the telecommunication projectc on education system. // Topical issues of the development of science in the world. int. conf. Moscow: publishing house of the Eurasian scientific association, Pр. 342-344.
- Gaidamak E.S., Zakutskaya Z.M. Fedorova G.A. Interactive technologies in conducting a lecture in an e-learning environment. // Humanitarian research, 2017. № 3 (16). Pp. 137-140.
- Dyachenko N.V. Lecture Today: Tradition and Innovation. // Concept. № V2.
- Rakhimov О.D., Nazarov B.F., Sapaev M.S. Modern lectures in higher education. // Karshi:TUIT Karshi branch, 2012.
- Astasheva T.A. Modern lecture through the eyes of students: ways and development. // Open education, 2017. 4 Volume, 21. PP. 34-41.
- Raximov O.D., Manzarov Y.Kh., Keldiyarova M., Xudjakulov A.H. Modern lectures and methods of organizing problematic lectures. //“Science problems”, 2020. № 2(50). Pр.45-48. DOI 10.24411/2413-2101-2020-10201.
- Rakhimov O.D., Manzarov Y.K., Qarshiyev A.E., Sulaymanova Sh.A. Description of pedagogical technology and problematic teaching technology. // Problems of modern science and education, № 2(147). PP.59-62.DOI 10.24411/2304-2338-2020-10201.
- Rakhimov O.D. Necessity of live modern lectures in higher education and its types. //« Science problems”. 2020. №10(58). PP.65-69. DOI: 10.24411/2413-2101-2020-11002.
- Polyakova I.E. Secrets of a good lecture (the principle of conformity to nature in education in the practice of lecture work). // Education and Science, 2008. № 5 (53). Pр. 118-131.
- Rakhimov О.D., Nazarov B.F., Sapaev M.S. Modern lectures in higher education. // Karshi: TUIT Karshi branch, 2012.
- Andronova T.A. Active and interactive forms of conducting classes for bachelors and masters / T.A. Andronova, O.A. Tarasenko // Legal Education and Science, 2013. № Pр. 33-37.
- Leonova M.O. Lecture teaching method. Interactive lectures [Electronic resource] / М.О. Leonova // Bulletin of KAFU: online version of the journal. 2008. № 2. Access mode: www.vestnik-kafu.info/journal/14/538/.
- Oschepkova O.V. Lecture as an active form of university education. // Samara Scientific Bulletin, 2013. № 4(5). Pр. 123-124.
- Izatulin V.G., Kalyagin A.N., Ivanova L.A., Krainova L.A. University lecture. // Siberian medical journal, 2016. № 8. P.
Ссылка для цитирования данной статьи
Тип лицензии на данную статью – CC BY 4.0. Это значит, что Вы можете свободно цитировать данную статью на любом носителе и в любом формате при указании авторства. | ||
Rakhimov O.D., Аshurova L. TYPES OF MODERN LECTURES IN HIGHER EDUCATION, TECHNOLOGY OF THEIR DESIGN AND ORGANIZATION // Проблемы современной науки и образования № 12 (157), 2020. - С. {см. журнал}. |
Поделитесь данной статьей, повысьте свой научный статус в социальных сетях
Tweet |