13.00.00 Педагогические науки
МЕЖДУНАРОДНОЕ ОБУЧЕНИЕ КИТАЙСКОМУ ЯЗЫКУ В УСЛОВИЯХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ И ТЕХНОЛОГИЧЕСКИХ ИННОВАЦИЙ: УГЛУБЛЕННЫЙ АНАЛИЗ И ПРАКТИКА ЦИФРОВОЙ ЭСТЕТИКИ
- Категория: 13.00.00 Педагогические науки
- Создано: 03.03.2025, 03:04
- Просмотров: 67
Козлова Д.С.
Козлова Дарья Сергеевна – аспирант,
кафедра фундаментальной и прикладной лингвистики (Специализация – «Образовательные технологии»),
Институт синологии, Пекинский университет языка и культуры,
г. Пекин, Китайская Народная Республика
Аннотация: на фоне эволюции глобального образовательного ландшафта и быстрых изменений в технологиях международное образование в области китайского языка претерпевает глубокие трансформации. В данной работе подробно рассматривается влияние образовательных и технологических инноваций на международное обучение китайскому языку, в том числе уникальная роль цифровой эстетики в повышении привлекательности преподавания и обучения, развитии межкультурной коммуникации, воспитании креативности и эстетической грамотности. В статье анализируются проблемы, с которыми сталкивается цифровая эстетика в международном китайском языковом образовании, и предлагаются стратегии их решения. На основе практических примеров и анализа педагогических идей известных ученых продемонстрировано, как цифровая эстетика может придать новую жизненную силу международному образованию в области китайского языка, а также намечены направления ее дальнейшего развития.
Ключевые слова: международное обучение китайскому языку, цифровая эстетика, образовательные и технологические инновации, межкультурная коммуникация.
INTERNATIONAL CHINESE LANGUAGE TEACHING IN THE CONTEXT OF EDUCATIONAL AND TECHNOLOGICAL INNOVATIONS: IN-DEPTH ANALYSIS AND PRACTICE OF DIGITAL AESTHETICS
Kozlova D.S.
Kozlova Daria Sergeevna – Ph.D student,
DEPARTMENT OF FUNDAMENTAL AND APPLIED LINGUISTICS (SPECIALIZATION – «EDUCATIONAL TECHNOLOGIES»),
INSTITUTE OF SINOLOGY AND CHINESE STUDIES, BEIJING LANGUAGE AND CULTURE UNIVERSITY,
BEIJING, PEOPLE'S REPUBLIC OF CHINA
Abstract: against the background of the evolution of the global educational landscape and rapid changes in technology, international Chinese language education is undergoing profound transformations. This article examines in detail the impact of educational and technological innovations on international Chinese language teaching, including the unique role of digital aesthetics in increasing the attractiveness of teaching and learning, developing intercultural communication, fostering creativity and aesthetic literacy. The article analyzes the problems faced by digital aesthetics in international Chinese language education and suggests strategies for their solution. Based on practical examples and an analysis of the pedagogical ideas of well-known scientists, the article shows how digital aesthetics can give new vitality to international education in the field of the Chinese language, as well as outlines the directions for its further development.
Keywords: international Chinese language teaching, digital aesthetics, educational and technological innovations, intercultural communication.
Список литературы / References
- Jonassen D.H., Land S. Theoretical foundations of learning environments. Mahwah, Lawrence Erlbaum Associates. 272 p.
- Piaget J., Inhelder B. The Psychology of the child. New York, Basic Books. 1969. 192 p.
- Bruner J. The process of education. Cambridge, Harvard University Press. 1999. 128 p.
- Kant I. The critique of pure reason / edited [and translated] by Guyer P. & A.W. Wood /.Cambridge, Cambridge University Press. 785 p.
- Mirzoeff N. An Introduction to visual culture. Oxfordshire, Routledge. 274 p.
- Zhu Zh.T., Hu J. The logic of practice and opportunities for digital transformation in education // e-Education Research. 2022. Vol. 43. №1. pp. 5-15. doi:10.13811/j.cnki.eer.2022.01.001.
- Huang R.H. Digital technology empowers the inner logic of current educational changes — From environment and resources to digital pedagogy // Basic Education in China. Vol. 1. pp. 10-17.
- Yu Sh.Q. The future education vision in the era of Intelligence // Frontiers. 2023. Vol. 18. pp. 32-43. doi: 16619/j.cnki.rmltxsqy.2023.18.004.
- Ma X.L., Li Y.L. The talent training model of international Chinese education in the digital age — the Demands, dilemmas and practices of innovation // Journal of Capital Normal University (Social Sciences Edition). 2024. 4. pp. 192-199.
- Qu F.Zh., Ding A.Q. Digital transformation of international Chinese language education: Connotations, features, and approaches // Journal of Yunnan Normal University (Teaching & Studying Chinese as a Foreign Language Edition). 2023. Vol. 21. №5. pp. 1-9. doi: 16802/j.cnki.ynsddw.2023.05.010.
- Zheng Y.Q. 70 years of Chinese language teaching — the influence and role of educational technology // Journal of International Chinese Teaching. Vol. 4. pp. 69-76.
- Zheng Y.Q. Comments on the prospects of international Chinese language education in the context of educational and technological change // Journal of Tianjin Normal University (Social Sciences). Vol. 2. pp. 15-23.
- Zheng X., Zhou Z. Three questions on the new infrastructure in education: What is the foundation? What is new? How to build? // e-Education Research. Vol. 11. pp. 42-47. doi: 10.13811/j.cnki.eer.2021.11.006.
- University courses online: Top Chinese universities are getting involved in a new global trend in learning. Available at: https://www.tsinghua.edu.cn/en/info/1255/9515.htm [Accessed 17/01/25].
- First-class international-level virtual simulation course on “Interpretation for Model United Nations Conferences” (VR+Foreign Language Interpretation) at the School of Advanced Translation and Interpretation of Beijing Language and Culture University. Available at: https://www.casrz.com/h-nd-385.html [Accessed 19/01/25].
- AR language teaching — A case study of VR in education. Available at: https://www.elecfans.com/vr/644463_3.html [Accessed 21/01/25].
- iFLYTEK made a stunning debut at the 2024 World Chinese Congress: AI technology opens a new chapter in Chinese education. Available at: https://caifuhao.eastmoney.com/news/20241130161351350474040 [Accessed 22/01/25].
- Chen L.X. Effectiveness of online teaching of “Introduction” course — Based on “Wisdom Tree” cloud platform // Journal of Shandong Institute of Commerce and Technology. 202 Vol. 21. №6. pp. 1-9. doi: 10.13396/j.cnki.jsict.2021.06.008. ‘
- Ni D. An online Cloud classroom study based on Swot analytics — A case study of “Netease Cloud Classroom” // Software Guide. 20 Vol. 16. №10. pp. 22-24. doi: 10.16735/j.cnki.jet.2017.10.008.
Ссылка для цитирования данной статьи
![]() |
Тип лицензии на данную статью – CC BY 4.0. Это значит, что Вы можете свободно цитировать данную статью на любом носителе и в любом формате при указании авторства. | |
Козлова Д.С. МЕЖДУНАРОДНОЕ ОБУЧЕНИЕ КИТАЙСКОМУ ЯЗЫКУ В УСЛОВИЯХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ И ТЕХНОЛОГИЧЕСКИХ ИННОВАЦИЙ: УГЛУБЛЕННЫЙ АНАЛИЗ И ПРАКТИКА ЦИФРОВОЙ ЭСТЕТИКИ // Проблемы современной науки и образования №3 (202) 2025. - С. {см. журнал}. |
Поделитесь данной статьей, повысьте свой научный статус в социальных сетях
Tweet |