05.00.00 Технические науки
Shukurov N.R., Shamonov B.Sh., Khujanazarov B.F.
Shukurov Nuritdin Rakhimovich – PhD in Technical Sciences, Associate Professor;
Shamonov Bekzod Shakirzhanovich - Associate Professor,
DEPARTMENT OF TECHNICAL SUPPORT,
ACADEMY OF ARMED FORCES OF THE REPUBLIC OF UZBEKISTAN,
TASHKENT;
Khujanazarov Bobir Farmanovich - Senior Lecturer,
DEPARTMENT OF LAND VEHICLES,
JIZZAKH POLYTECHNIC INSTITUTE, JIZZAKH,
REPUBLIC OF UZBEKISTAN
Abstract: аs you know, the traction properties of wheeled vehicles largely depend on the wheel formula of their chassis, which determines the ratio between the number of driving wheels (or bridges) and the total number of wheels (bridges) of the machine. Obviously, the more of the total number of axles are leading, the more fully the adhesion weight of the machine is used and the more, all other things being equal, the higher its traction properties.
The article presents the results of a theoretical analysis on the influence of the wheel arrangement and the connection diagram of the propellers on the traction-coupling properties of machines.
Keywords: wheel arrangement, engineering vehicle, inter-wheel differential, technological operations, traction properties.
Шукуров Н.Р., Шамонов Б.Ш., Хужаназаров Б.Ф.
Шукуров Нуритдин Рахимович – кандидат технических наук, доцент;
Шамонов Бекзод Шакиржанович – доцент,
кафедра технического обеспечения,
Академия Вооруженных Сил Республики Узбекистан,
г. Ташкент;
Хужаназаров Бобир Фарманович, – старший преподаватель,
кафедра наземных транспортных средств,
Джизакский политехнический институт, г. Джизак,
Республика Узбекистан
Аннотация: как известно, тяговые свойства колесных машин во многом зависят от колесной формулы их ходовой части, определяющей соотношение между числом ведущих колес (или мостов) и общим числом колес (мостов) машины. Очевидно, что чем больше мостов из общего числа являются ведущими, тем полнее используется сцепной вес машины и тем, при прочих равных условиях, выше ее тяговые свойства.
В статье приводятся результаты теоретического анализа по влиянию колесной формулы и схемы соединения движителей на тягово-сцепные свойства машин.
Ключевые слова: колесная формула, инженерная машина, межколесный дифференциал, технологические операции, тяговые свойства.
References / Список литературы
![]() |
Тип лицензии на данную статью – CC BY 4.0. Это значит, что Вы можете свободно цитировать данную статью на любом носителе и в любом формате при указании авторства. | |
Shukurov N.R., Shamonov B.Sh., Khujanazarov B.F. DEPENDENCE OF THE MOTOR CONNECTION DIAGRAM ON THE TRACTION PROPERTIES OF THE MACHINE//Проблемы современной науки и образования № 9 (166), 2021. - С. {см. журнал}. |
Tweet |